Vjesnik: 22. 11. 2004.

DC gubi pravo na proračunsku potporu

Članak 20. Zakona o političkim strankama propisuje da su stranke dužne prikazati porijeklo ili namjenu novca koji je pristigao tijekom kalendarske godine/ Ako je novac stečen ili korišten protupravno ili nije iskazan u poslovnim knjigama ili u financijskim izvještajima, stranka gubi pravo na naknadu iz proračuna/ DC u svemu tome ima sreće zato što financiranje stranaka i kampanja u Hrvatskoj uopće nisu uređeni pa je pitanje može li se Mrdežina donacija tumačiti kao protupravno stečen novac

ZAGREB – Pokušaj kupoprodaje zastupničkoga mjesta u Hrvatskom saboru na relaciji Demokratski centar (DC) - Ante Mrdeža nije, kako se pokušava prikazati, samo obračun bivšeg DC-ova predsjednika Mate Granića i sadašnje predsjednice Vesne Škare Ožbolt. Aktualni slučaj potvrdio je da su političke stranke i predizborna kampanja idealan prostor za pranje novca i korupciju. »Slučaj Mrdeža« vjerojatno nije prvi pokušaj kupovanja mjesta u Saboru (a potom i neke druge funkcije, primjerice u diplomaciji).

Bez obzira tko je sve nazočio sklapanju ugovora s Mrdežom i tko ga je sve sastavljao, u DC-u bi trebali imati dovoljno razloga za strah. Naime, članak 20. Zakona o političkim strankama propisuje da su stranke dužne prikazati porijeklo ili namjenu novca koji je pristigao tijekom kalendarske godine. Ako je novac stečen ili korišten protupravno ili nije iskazan u poslovnim knjigama ili u financijskim izvještajima, stranka gubi pravo na naknadu iz proračuna.

Pravo na naknadu iz proračuna DC ima zbog parlamentarnog statusa. DC je Saboru dostavio financijski izvještaj za prošlu godinu. Prema tom izvještaju, stranački su prihodi u 2003. iznosili 4,087.956 kuna; od toga 23.743 kune od članarina, 99.000 od transfera, a 2,171.461 kuna iz proračuna. DC je prošle godine zabilježio 4.114.459 kuna rashoda, a 26.860,62 kune gubitka. Nigdje se ne spominje Mrdežina donacija.

Jasno, spornih 750.000 kuna kojima je Mrdeža dobio visoko mjesto na izbornoj listi - a obećana mu je i funkcija nakon izbora (pri čemu je, čini se, obostrano zanemarena mogućnost izbornog sunovrata) - budući da je isplaćeno u gotovini, nije ni moglo biti knjiženo, što znači da nisu zavedene ni u poslovnim knjigama niti u financijskim izvještajima pa bi prema slovu zakona DC morao prestati dobivati proračunsku potporu.

Mrdežina donacija mogla bi se tumačiti i kao protupravno stečen novac, a takav novac stranka mora uplatiti u proračun u kojem se potom raspoređuje u humanitarne svrhe.

Ukidanje proračunske potpore i uplata tih 750.000 kuna vjerojatno bi rezultiralo bankrotom stranke. DC u svemu tome ima sreće zato što financiranje stranaka i kampanja u Hrvatskoj uopće nisu uređeni. Zato i jest pitanje može li se pravno Mrdežina donacija tumačiti kao protupravno stečen novac.

Naime, u hrvatskom zakonodavstvu ne postoje zakonska ograničenja za potrošnju i donatore u kampanji. Također nisu zabranjeni strani donatori, anonimni donatori, a nije zabranjeno ni državi da preko javnih poduzeća financijski donira stranke. Hrvatska je jedina tranzicijska zemlja u kojoj ne postoji obveza javnog objavljivanja donatora, a uopće nije regulirano ni pitanje privatnog financiranja. Usporedbe radi, financiranje stranaka počelo se zakonima uređivati, primjerice, u Kostariki godine 1954., a u Argentini godine 1955.

Ustvrdi li se da je DC prekršio Zakon o političkim strankama, bivši predsjednik te stranke Mate Granić ne mora pretjerano strahovati. Može ga se globiti iznosom ne većim od otprilike 1500 kuna.

»Slučaj Mrdeža« potvrdio je javnu tajnu da je novcem moguće kupiti visoko mjesto u stranci i na izbornoj listi. Sve je doprlo do javnosti zato što Mate Granić i DC nisu poštovali (a zbog katastrofalnog izbornog rezultata nisu ni mogli) svoj dio pogodbe, a poteškoća je nastala kad je Mrdeža shvatio da neće dobiti povrat svoje propale investicije.

Sve se zbiva u osvit predsjedničkih izbora kada predsjednički kandidati već najavljuju koliko će milijuna kuna potrošiti u kampanji. Za predsjedničke kandidate Sabor je ljetos usvojio fakultativan Zakon o financiranju izborne promidžbe za izbor Predsjednika Republike Hrvatske. Zakon propisuje da kandidati moraju sedam dana prije izbora Državnom izbornom povjerenstvu podnijeti prijevremeno izvješće o visini i izvorima novca za kampanju, a 15 dana od dana izbora konačan izvještaj o tome.

S tipičnom zakonodavnom nonšalancijom saborski zastupnici nisu usvojili nikakvu kaznenu odredbu za one koji to ne učine. Osim toga, za manje od šest mjeseci održat će se lokalni izbori, a financiranje kampanje u tim izborima nije čak ni nonšalantno regulirano. Pitanje je, dakle, tko će biti sljedeći naivac tipa Ante Mrdeže koji će nekome darovati 100.000 eura.

Tihomir Ponoš