Novi list: 18. 12. 2004.

Kad Sanader čita ono što Mesić ne smije

Tomislav Karamarko morao bi označiti prekid s mučnom prošlošću hrvatskih tajnih službi. No, za to je potrebna i iskrena politička volja šefa države i premijera da one prestanu biti njihov poluprivatni servis

Piše: Branko Podgornik

Tvrdi se da premijer Sanader i predsjednik Mesić svako jutro dobivaju na stol povjerljiva izvješća tajnih službi. To nije neobično jer svi šefovi država i vlada u svijetu tako dobivaju povjerljive informacije: trebaju znati što se zbiva vani i kod kuće, kako bi mogli lakše donositi važne odluke u interesu svojih građana.

Nevolje nastaju ako premijer jednoga dana prestane dobivati neka izvješća koja dobiva šef države ili obrnuto. Tako je Mesić uoči izborne kampanje, navodno, čuo da Sanader čita nešto što je bivši šef Protuobavještajne agencije (POA) Podbevšek slao u Banske dvore, ali nije slao na Pantovčak, iako je trebao.

Ako obavještajne službe nešto skrivaju šefu države, ali ne i premijeru, što bi drugo Mesić mogao posumnjati nego da POA uhodi njega samoga, za račun Sanadera? Kako je poznato, Podbevšeka je, kao svog čovjeka, za šefa POA-e predložio upravo premijer.

Tako je i došlo do afere zbog obavijesnog razgovora s novinarkom Helenom Puljiz, kada je Mesić posumnjao da Sanader »kopa« po njemu, kako bi dobivene informacije (zlo)upotrijebio u predsjedničkoj kampanji protiv njega, a u korist Jadranke Kosor. Tako je dolazilo i do brojnih afera prije 2000., jer je bivši vrh HDZ-a koristio tajne službe ne toliko za nacionalne interese, koliko protiv oporbe, kritičara i novinara.

Kraj nereda u tajnim službama

Vjerovalo se da je nakon Tuđmanove smrti to vrijeme zauvijek prošlo. Čini se da smo se prevarili, iako je Sanader odlučno demantirao Mesićeve sumnje. Da je zloupotreba u POA-i ipak bilo, potvrđuje to što je premijer pristao smijeniti Podbevšeka. Upravo Sanader je izrekao najveću indirektnu kritiku obavještajnog sustava u Hrvatskoj, kad je kazao da je zadaća novog šefa POA-e Tomislava Karamarka, imenovanog u srijedu, »da se sigurnosne službe nakon 14 godina hrvatske samostalnosti konačno dovedu u red«.

Imenovanje Karamarka, dakle, trebalo bi označiti kraj nereda u sigurnosnim službama. Novi ravnatelj POA-e trebao bi osigurati njezino djelovanje u korist sigurnosti Hrvatske i njezinih građana, a ne da jedne hrvatske političke grupe koriste tajne službe za borbu za vlast s drugim grupama. Zato je i došlo do toga da političari u kuloarima nerijetko govore o »našim« i »vašim« ljudima u tim službama, pa se postavlja pitanje može li netko u njima raditi i za Hrvatsku.

Karamarko je profesionalac i vjerojatno najbolji izbor, čim su se oko njega složili i šef države i premijer, a podržale ga gotovo sve političke stranke. Svojedobno je bio šef Mesićeva izbornog stožera, a danas ga je na novu dužnost predložio Sanader. Za Račanove vlade otišao je iz obavještajnih službi jer u njihovoj reformi nije prošla Karamarkova koncepcija po kojoj one moraju imati snažnu koordinaciju, s jednog mjesta.

Ojačati civilni nadzor

Istina, ta koordinacija i unutarnji nadzor, prema zakonu, i danas postoje. Ali problem je što Ured Vijeća za nacionalnu sigurnost, na čelu s Ladislavom Pivčevićem, nema za to dovoljno jake ovlasti, što može biti plodno tlo za zloupotrebe. Stoga treba pozdraviti ideju o povratku u zakon svojevrsnog ureda za nacionalnu sigurnost, što bi trebalo olakšati usklađivanje rada službi u zemlji, ali i s partnerskim državama. To je neizravno najavio i Sanader najavljujući reformu tog sustava. Zakon bi trebalo popraviti što prije, a najkasnije do ljeta 2005. Obavještajni sustav Hrvatska bi morala urediti što prije i zato što se nalazi pred pregovorima s EU, ali i zato što je sigurnost u svijetu neizvjesna, pa se mora uključiti u antiterorističku koaliciju, ako i sama ne želi postati sigurnosna slaba točka.

No, da bi Karamarko uistinu označio prekid s mučnom prošlošću hrvatskih službi, nije dovoljna samo bolja koordinacija. Potrebna je iskrena politička volja – ponajprije šefa države i premijera – da one prestanu biti njihov poluprivatni servis. S druge strane, potrebno je ojačati civilni nadzor nad sigurnosnim sustavom iz Sabora, jer sadašnje Vijeće za civilni nadzor još prolazi dječje bolesti. U takvom Vijeću ne mogu sjediti ljudi poput Zorana Grgića koji je u istupu na HTV-u ostavio dojam da je pobrkao uloge i da je zadužen za nadzor građana, umjesto tih službi.