Večernji list: 29. 03. 2005.

GORIVO Već dva mjeseca miruje cijena motornih benzina, poskupljuje dizelsko gorivo, no trend će se ubrzo promijeniti

Benzin prema 8 kuna

Autor: Zdravko Cesar

Dolazi li u Hrvatskoj opet vrijeme skupog benzina? Nakon što su dva mjeseca mirovale, cijene motornih benzina u Hrvatskoj počinju opet rasti! Jer, dok cijene loživa ulja i dizelskih goriva ostaju nepromijenjene, super 98 poskupio je na 7,88 kuna, eurosuper 95 na 7,30, BMB 95 na 7,20, a BMB 98 na 7,45 kuna za litru.

Je li riječ o uobičajenim sezonskim obratima koji dolaze svake godine i ljeti povećavaju cijenu motornih benzina ili je možda počelo vrijeme skupog benzina uvjetovana nečim drugim.

Nije tajna da su američke kompanije povukle nedavno velike količine benzina upravo s europskog, odnosno mediteranskog tržišta, čime su na neizravan način poremetile odnose ponude i potražnje.

Sezonska kretanja

Još 1. veljače cijena najprodavanijeg eurosupera od 95 oktana u Hrvatskoj je bila 7,11 kuna za litru, što je vrijedilo sve do danas kad je Ina objavila novu cijenu od 7,30 kuna za litru toga goriva.

Za usporedbu, s početkom godine kad je litra eurosupera 95 stajala 6,72 kune, ta je cijena povećana 58 lipa, što i nije pretjerano u odnosu na slične promjene u zemljama okruženja, od Slovenije, Italije, Austrije ili Mađarske.

Važnije od toga je međutim da je "mirovanje" cijena motornih benzina završeno i da dolazi vrijeme kad će njihove cijene rasti barem do jeseni. Hoće li u Hrvatskoj benzin ipak doći blizu psihološke granice od osam kuna po litri, vidjet će se vrlo brzo, možda već i prije ljeta.

S druge strane, vlasnici automobila s dizelskim motorima u Hrvatskoj mogu odahnuti. Nakon što su mnogi posumnjali da Ina ima strategiju povećanja cijena upravo te vrste goriva, idući mjeseci trebali bi održati cijenu dizelskih goriva na istoj razini.

Od početka godine najprodavanije dizelsko gorivo eurodizel, sa 6,18 kuna po litri, skočio je na 6,88 kuna. No, kako su mnogi posljednjih godina zbog relativno visoke cijene benzina i veće potrošnje kupovali automobile s dizelskim motorima, mnogi su posumnjali u vlastitu logiku koja im je govorila da su oni isplativiji.

Pa makar morali u početku dati do 5000 eura više za metalnog ljubimca koji troši jeftini dizel. Nemamo apsolutno nikakvu posebnu strategiju dizanja cijene dizelskih goriva tvrde u Ini. Riječ je o sezonskim obratima u kojima se ljeti troši više motornih benzina, dok je zimi veća potražnja za plinskim uljima.

Tako je i na međunarodnim tržištima. A ova je zima bila mnogo dulja i jača nego što se očekivalo. Zbog toga je došlo i do poremećaja na tržištu, pa su dizelska goriva dulje nego obično zadržala visoke cijene. Tome u prilog idu i cijene na mediteranskom tržištu koje su u prosjeku prošlog tjedna išle u prilog dizelskim gorivima.

Tako je za motorne benzine trebalo platiti 468 dolara po toni, dok je za plinska ulja, odnosno dizel, trebalo platiti 569,65 dolara po toni,što je stotinjak dolara razlike po jednoj toni.

Cijene na burzama

Takvi odnosi na tržištu natjerali su i ostale zemlje u Europi da cijene dizelskih goriva zbog skupoće dižu manje ili više, potvrdio nam je i jedan neovisni naftni stručnjak. Slična je situacija i u Sloveniji, Italiji, Austriji i Mađarskoj.

No, zimske su hladnoće prošle i mnogo je sigurnije prognozirati da će cijene dizela ostati na sličnoj razini, dok bi benzini mogli biti znatno skuplji. No, zbog trenutačnog trenda opadanja cijene nafte na svjetskom tržištu, koja će kompenzirati njihov porast, poskupljenja ne bi trebala biti velika.

Posljednji podaci pokazuju da su cijene nafte prošloga tjedna na burzama u Londonu i New Yorku bile u prosjeku dva-tri dolara niže nego prije. Zbog toga bi, prema mišljenju domaćih stručnjaka, cijene benzina i dizela ipak mogle umjereno rasti.