Novi list: 30. 03. 2005.

PLAĆANJE UKLANJANJA IZBORNIH PLAKATA VELIKI PROBLEM U ZAGREBU

Predsjednički kandidati za plakate dužni 112 tisuća kn

Prema broju plakata, oko 40 posto tog iznosa, dakle oko 44.800 kuna, trebao bi platiti predsjednik Stjepan Mesić, nešto manje Jadranka Kosor, dok preostalih dvadeset i nešto posto sredstava, oko 22 tisuće kuna, otpada na ostale predsjedničke kandidate

ZAGREB – Niti jedan od predsjedničkih kandidata Gradu Zagrebu do danas nije platio niti kunu za uklanjanje plakata koji su tjednima »krasili« grad pozivajući građane da izaberu baš njih jer su oni najbolji, najpošteniji, najsposobniji...

Izbori su završili prije tri mjeseca, pobjednik i gubitnici se znaju, a za posao čišćenja 6.200 plakata iz gradskog proračuna Čistoći je plaćeno 112 tisuća kuna. Prema broju plakata, oko 40 posto tog iznosa, dakle oko 44.800 kuna, trebao bi platiti predsjednik Stjepan Mesić, nešto manje Jadranka Kosor, dok preostalih dvadeset i nešto posto sredstava, oko 22 tisuće kuna, otpada na ostale predsjedničke kandidate, doznajemo u gradskom komunalnom redarstvu. Međutim, porezni obveznici još jednom podmiruju nečiji trošak, ali nije da samo predsjednički kandidati nerado podmiruju svoje račune. U stvari, kako nam je kazao načelnik zagrebačkog komunalnog redarstva Davor Krsnik, stranke u 99 posto slučajeva ne žele platiti za čišćenje plakata, iza bilo kojih izbora.

– Stranke obavijestimo o trošku, međutim, odgovor ne dobijemo, kao niti novac i sve na kraju završi kod suca za prekršaje, ističe Krsnik dodajući kako nema saznanja koliko se na kraju uspije naplatiti.

Kod predsjedničkih kandidata problem upravnog postupka još je i složeniji. Iza njih formalno ne stoje stranke već izborni stožeri pa Grad do potraživanja još teže dolazi jer – od koga konkretno naplatiti?!

– Sudac za prekršaje, naravno, postavlja pitanje – tko je zalijepio plakat? A to je uvijek netko tamo nepoznat. Istina, mi bismo nakon izbora trebali omogućiti strankama da plakate same uklone, no građani obično traže da to hitno napravimo i nema nam druge. Bilo je također dogovoreno sa svima koji su dobili »sendvič-panoe« da ih uklone 24 sata nakon izbora. Nitko to nije napravio, pojašnjava načelnik komunalnog redarstva. Inače, »sendvič-plakati« su jedina besplatna, a ujedno i legalna mogućnost izborne promidžbe koja je na proteklim predsjedničkim izborima činila tek 10 posto ukupnog broja plakata.

Jedini izlaz iz ove situacije koja će Grad još više koštati nakon lokalnih izbora je uvažavanje prijedloga koji je komunalno redarstvo uputilo Poglavarstvu – da prije izbora stranke uplate određeni iznos Gradu koji bi se iskoristio za uklanjanje plakata. Ovako se koriste sredstva koja su u proračunu osigurana za čišćenje grafita i plakata od 1,5 milijuna kuna, a činjenica je da bi se taj novac mogao pametnije iskoristiti.

Jumbo plakati u nadležnosti građevinske inspekcije

U Zagrebu, na javnim površinama postavljeno je nešto više od 700 legalnih panoa, u vlasništvu pet reklamnih tvrtki s kojima Grad ima sklopljene ugovore do 2006. Mjesta za plakatiranje određena su pravilnikom i plakati se ne smiju postavljati ni na kojem drugom mjestu, a osnovno je da ne smiju ugrožavati promet. Međutim, najveći nered vlada upravo uz najfrekventnije prometnice – Savska, Maksimirska, Slavonska avenija te u blizini trgovačkih centara. Ivan Ćosić, zamjenik pročelnika za komunalne poslove i promet, ističe kako je najveći problem što komunalni redari nemaju ovlasti za jumbo plakate već su oni u nadležnosti građevinske inspekcije pri Ministarstvu zaštite okoliša i prostornog uređenja koja se tim problemom ne bavi onoliko koliko on svakodnevno raste. Uz to, i kazne za prekršitelje nisu bog zna kakve – za fizičku osobu sto kuna na licu mjesta ili 200 kuna kod suca za prekršaje. Kod pravnih osoba prosjek je oko 600 kuna po plakatu.

– Sve dok se reklama ili plakat ne budu skidali od poreza neke firme, neće biti reda. Ovako, vlasnik tvrtke koja po cijelom gradu ima reklame dođe pred suca za prekršaje i kaže da su plakate lijepili studenti i da im je on rekao da lijepe gdje smiju, a oni su radili po svom, i nikome ništa, naglašava Krsnik dodajući kako je uspješnost naplate između 30 i 40 posto. U protekla dva tjedna komunali redari izdali su 297 prekršajna naloga, 19 mandatnih kazni na licu mjesta te 16 zahtjeva sucima za prekršaje. U čišćenju plakata uz uslužne tvrtke angažirani su i studenti, a od Nove godine prosjek je 5.000 plakata tjedno. Međutim, nakon par dana, kao da se ništa nije dogodilo, zaključuje Krsnik.

Maček i Balog: Nikad čuli!

Ratko Maček, glasnogovornik HDZ-a, i Štefanija Balog, financijska šefica Mesićevog stožera, ostali su, malo je reći, iznenađeni, informacijama iz Poglavarstva o dugovanjima za uklanjanje plakata.

– Nisam nikada čula za tako nešto. Jesu li drugi platili? Ne. Zašto bi to morali platiti? Stvarno to ne bih mogla komentirati, kazala nam je Balog. Maček je istaknuo kako prvi put čuje da stranke plaćaju za uklanjanje plakata, a nikakva obavijest o tome nije stigla niti u HDZ.

– Plakate smo imali samo na dozvoljenim mjestima, nisu bili po ogradama i stablima, a naša je Mladež sve sama skidala, kaže Maček.

Nevenka CUGLIN