Vjesnik: 04. 05. 2005.

Hrvatska treba ukinuti borbeno zrakoplovstvo

Unatoč sugestijama, MORH čvrsto brani koncept samostalnog nadzora hrvatskog neba

ZAGREB – Američko ministarstvo obrane izradilo je posebnu studiju, u kojoj preporučuje da bi Hrvatska trebala ukinuti borbeno i transportno zrakoplovstvo, odustati od koncepta samostalnog nadzora zračnog prostora te razvijati samo helikopterski program za brzo prebacivanje i razmještaj vojnih snaga. Visoki dužnosnik MORH-a otkrio je novinarima da su američki partneri u sklopu redovitih obrambenih konzultacija analizirali sadržaj prvog hrvatskog strategijskog pregleda obrane. Na predloženo viđenje razvoja Hrvatske kopnene vojske gotovo da i nije bilo primjedbi, a dobro je prošao i predloženi koncept Obalne straže, pogotovo zbog toga što je o tom pitanju u Hrvatskoj napokon donesena politička odluka, te je dogovoreno da će najveći dio nadzora i zaštite naših interesa na Jadranu obavljati Hrvatska ratna mornarica. Tako će se izbjeći dvostrukosti: Hrvatska neće razvijati dvije mornaričke flote, a uskoro će biti dovršen prijedlog zakona o obalnoj straži te izmijenjen ostatak zakona za to područje. MORH je odlučio naručiti i posebnu studiju o mornarici, koju će vjerojatno raditi francuski vojni stručnjaci. Kad je riječ o razvoju zračnih snaga, Amerikanci svoju preporuku Hrvatskoj o ukidanju borbene komponente zračnih snaga temelje ponajprije na financijskim projekcijama. One, naime, pokazuju da za 12 do 16 borbenih letjelica tipa F-16 treba imati stotine milijuna dolara, pa se Hrvatskoj, kao i nekim drugim malim državama (baltičkim zemljama, Sloveniji...), predlaže jeftinija opcija: plaćanje usluge za nadzor zračnog prostora nekoj drugoj zemlji.

Unatoč takvim sugestijama, u MORH-u zasad čvrsto brane model samostalnog nadzora. Ističu primjere Mađarske i Češke, koje su ugovorile nabavu »Grippena«, ali uz off-set kompenzacijske ugovore, koji gospodarstvima tih zemalja vraćaju uloženi novac i donose višestruku korist. U MORH-u zato najavljuju da će Hrvatska samostalno nadzirati svoje nebo barem do 2010.

Kao i za mornaricu, i za hrvatsko će se ratno zrakoplovstvo izraditi posebna studija i u njoj razraditi sve moguće opcije: od one hoćemo li zastarjele MiG-ove zamijeniti novim ili rabljenim zrakoplovima, hoće li to biti F-16, Grippen ili neki drugi lovac-presretač zapadnog tipa, pa do načina i uvjeta plaćanja. Studija će, uostalom, olakšati i biti temelj za konačnu političku odluku, a do tada će MiG-ovi 21 i dalje obavljati tzv. airpolice zadatke iznad Hrvatske.

Vremena nema previše. Studija o zrakoplovstvu, kažu u MORH-u, mora se dovršiti do kraja 2005., a nove letjelice treba uvesti što prije jer od MiG-ova nakon 2010. neće biti nikakve koristi.

Mile Franičević