Slobodna Dalmacija: 29. 06. 2005.

ZBOG IZOSTANKA OBEĆANIH DRŽAVNIH JAMSTAVA

Plaće upitne, moguć štrajk splitskih škverana 20. srpnja

Kako se neslužbeno doznaje, već nekoliko mjeseci ne plaćaju se kooperanti, krajem mjeseca na udar će doći sirovine i dobavljači, a pod sve većim znakom pitanja je i redovita isplata plaća za 4200 radnika škvera i njih 1500 iz kooperantskih tvrtki

SPLIT - Izostanak državnih jamstava u iznosu od 69 milijuna dolara, koje splitsko brodogradilište od Vlade čeka još od obećanja ministra gospodarstva Branka Vukelića danog krajem prošle godine, polako, ali sigurno vodi splitski škver u nelikvidnost: kako se neslužbeno doznaje, već nekoliko mjeseci ne plaćaju se kooperanti, krajem mjeseca na udar će doći sirovine i dobavljači, a pod sve većim znakom pitanja je i redovita isplata plaća za 4200 radnika škvera i njih 1500 iz kooperantskih tvrtki.

Naime, premda su sindikalisti dobili uvjeravanja da će barem plaća za lipanj biti isplaćena u predviđenom roku (između 10. i 15. srpnja), sve glasnije su najave da se to ipak neće ostvariti - a onda će, sasvim sigurno, uslijediti štrajk.

"Ako se to zaista dogodi, štrajk se pokreće u roku koji je unaprijed dogovoren: za pet radnih dana", najavljuje Ozren Matijašević, novopečeni predsjednik Hrvatske udruge sindikata (HUS). Po njegovim riječima, jedan od prvih poteza koji će povući nakon stupanja na novu dužnost idućeg tjedna jest zahtjev Vladi i Ministarstvu gospodarstva za izdavanjem traženih jamstava splitskom i riječkom brodogradilištu.

I splitski i riječki škver (čija tražena jamstva iznose čak stotinu milijuna dolara) novac bi iskoristili za pokrivanje likvidnosti i isplatu plaća, kako bi se nesmetano nastavila započeta gradnja brodova.

Također, pred ugovaranjem su i novi poslovi, no nitko se u njih ne usuđuje ući bez državnih jamstava. Inače, Brodosplit - za razliku od, recimo, riječkog "Viktora Lenca" - još uvijek nije aktivirao nijedno državno jamstvo, već su mu ona služila isključivo za dobivanje kredita koji su se vraćali iz poslovanja.

Odmah po stupanju na novu dužnost u travnju ove godine, direktor "Brodosplit-brodogradilišta" Goran Vukasović je upozorio ministra Vukelića (ujedno i predsjednika Nadzornog odbora Brodosplita) na problem jamstava, no Vlada do danas nije reagirala.

U međuvremenu su se i svi trendovi na svjetskim tržištima poklopili na štetu brodogradnje, od 20-postotnog pada vrijednosti dolara do gotovo 500-postotnog poskupljenja čelika, pa se unatoč sve kraćim rokovima gradnje brodova gubici sve brže gomilaju.

Krajem lipnja, dakle sutra, istječe i rok do kojega je Vukasović bio dužan Vladi dostaviti kompletan program restrukturiranja tvrtke kojoj je na čelu, a kojim bi se precizno definirao tempo i način privatizacije dijelova sustava koji nisu primarni (od antikorozivne zaštite i zaštite od požara do drvodjelskih radionica i proizvodnje bravarske opreme).

Također, precizno će se odrediti broj radnika koji predstavljaju višak te način i sredstva kojima bi oni bili zbrinuti, no očekuje se da će rez u brodogradnji na koncu ipak biti politička odluka. A ona se, po svemu sudeći, neće donijeti do jeseni, kada bi moglo doći i do spajanja svih hrvatskih brodogradilišta (izuzev pulskog Uljanika) u dva - riječko i splitsko.

Damir PETRANOVIĆ