Novi list: 08. 07. 2005.

Razbijanje mitova i legendi o EU

Piše: Damir Grubiša

Prema najnovijem izvještaju agencije Puls, podrška za EU spustila se u Hrvatskoj na svega 42 posto. Svega 42 posto hrvatskih građana je za članstvo Hrvatske u EU. To je rezultat dugogodišnjeg procesa gubitka iluzije u EU, praćenim jakim izolacionalističkim sindromom nacionalističke provenijencije. Ili Gotovina, ili EU – dilema je koju mnogi ne mogu podnijeti i spremni su suicidalno odreći se EU, da bi navodno podržali hrvatsko domoljublje personalizirano u liku odbjeglog generala. Propaganda protiv EU učinila je svoje: naivno i naizgled primitivno postavljanje dileme »sir s vrhnjem ili EU«, ili »kolinje i EU« dali su svoje plodove, što ne iznenađuje kad se uzme u obzir nizak stupanj obrazovanosti hrvatskih građana sa svega 7 posto onih koji posjeduju sveučilišnu diplomu. Alarmantnoj anti-propagandi pridružuju se i nedaće unutar EU, neuspjeh referenduma o Europskom ustavu u Francuskoj i Nizozemskoj, neuspjeh pregovora o proračunu EU i nesnalaženje europskih lidera. Kada se sve to pomiješa, dobija se ubitačna mješavina. Zato naši policy-makers (donositelji političkih odluka) moraju reagirati promptno, jer je alarmno zvonce počelo već odavno kod nas zvoniti, samo se neki prave gluhi, ili to doista ne čuju. Domaći euroskeptici imaju dosta razloga za likovanje, jer se i u Hrvatskoj pokazuje da prosječna neobrazovanost i opća ignorancija idu u prilog porastu euroskepticizma. Naša je javnost još uvijek vrlo daleko od toga da razmišlja fleksibilno u odnosu na svjetske izazove. Kao što ne možemo izbjeći globalizaciju, ali zato možemo smanjiti njezine loše učinke, tako ne možemo izbjeći ni integraciju u jednu novu Europu, koja neće biti samo »Europa tržišta« već »Europa vrijednosti«. A te vrijednosti su vrijednosti modernog, postindustrijskog demokratskog društva, utemeljene na univerzalnosti ljudskih prava ali i na poštivanju identiteta pojedinaca, njihovih naroda i kultura.

Antipolitika puno razornija

No antipropaganda, ili bolje reći antipolitika, da parafraziramo Gyorgyja Konrada, puno je razornija i efikasnija od one politike koja promiče izgradnju modernog, otvorenog, demokratskog društva.

Tako je i vodeći državni dnevnik iskopao jednu već prilično ocvalu analizu američke obavještajne agencije, CIA, da bi otkrio da ona predviđa krah EU. Ta je analiza stara već gotovo godinu dana, a otkrio ju je početkom ove godine škotski list The Scotsman. CIA nije imala potrebu tu analizu ni osporiti ni demantirati, jer ona ionako te svoje analitičke tekstove objelodanjuje u svojoj redovitoj godišnjoj publikaciji pod nazivom »CIA Fact Book«. No stvar je u tome, što se »krah EU« promatra ovdje, u originalnoj verziji, isključivo u kontekstu potrebe da EU reformira svoj zastarjeli sustav socijalne zaštite, u svjetlu starenja europske demografske mase i depopulacije europskih zemalja, što je nezaobilzna činjenica koju ističu svi statističari. Mogla bi se EU raspasti, ali prvenstveno zbog ekonomskih razloga. Nedostajat će joj radne snage, a ostarjelo stanovništvo će iscrpiti sve produktivne energije društva.

CIA je vrlo precizna: europske zemlje i EU moraju tijekom sljedećih godina reformirati svoj sustav socijalne zaštite, pojeftiniti obrazovni sustav, promijeniti sustav oporezivanja, i prilagoditi se – povećanju imigrantske populacije. Europska muslimanska populacija će tako s današnjih oko 6 posto stanovništva porasti na 22 do 37 posto ukupnog stanovništva. Sudeći prema pesimizmu analitičara iz CIA-e, NATO će nestati s europske političke scene a zamnijenit će ga obrambena politika EU.

Dojam beznađa

Dakle, EU se neće raspasti iz političkih razloga, nego će presudni faktor za njeno slabljenje biti ekonomski, što je bitno različito od onoga što navodi naš, državni dnevnik.

Kad bi čitatelj čitao ovu analizu u kontekstu od pred gotovo godinu dana, tada bi njezini zaključci bili sasvim drukčiji od čitanja ove iste analize u kontekstu današnjih, prije svega političkih poteškoća EU. Kako vidimo, antipropaganda je mnogo učinkovitija, jer povezujući podatke od prekjučer s podacima od danas stvara dojam dramatičnog beznađa. A da se tom beznađu valja organizirano suprotstaviti i da je to moguće, pokazuju i prvi koraci u tom mogućem »antidefamacijskom« programu: Ministarstvo vanjskih poslova i europskih integracija tiskalo je, nedavno, svoj odgovor na primitivne dezinformacije pristaša »sira i vrhnja« i nacionalnog »kolinja«. U obliku šest razglednica – kartolina, uz pomoć dobre ilustracije i jednostavnih, lako razumljivih objašnjenja, ruši se mistifikacija domaćih euroskeptika. Publikacija koja se sastoji od šest razglednica kojima je na poleđini otiskana prava informacija s podacima, dijeli se pod naslovom »Mitovi i legende o Europskoj uniji«.

Ova je publikacija dosada najuspjeliji promidžbeni materijal Ministarstva vanjskih poslova i europskih integracija. No kao i sve dobre akcije pozitivne propagandno-informativne naravi, prošla je gotovo nezapaženo, uzmičući pred galamom druge strane. Zato bi je trebalo objaviti u dnevnom tisku, u obliku pojedinačnih oglasa, tako da bude dostupna cijeloj javnosti.