Večernji list: 19. 07. 2005.

POBUNA PILOTA

Najbolji napuštaju HRZ uoči aeromitinga u povodu Oluje

Autor: FRANE ŠARIĆ, VANJA MOSKALJOV

Ponajbolji vojni piloti mlađe generacije već su godinama nezadovoljni uvjetima rada i života pa masovno traže izlaz iz Hrvatskog ratnog zrakoplovstva. Ove bi ih godine sustav moglo napustiti petnaestak, a isto toliko moglo bi pokrenuti postupak za napuštanje. Tri pilota na MiG-u i jedan na "pilatusu" dobili su, kako smo neslužbeno doznali, otpusne papire iz HRZ-a 15. srpnja, a navodno je riječ je Emilu Komancu, Saši Pavloviću i Ivanu Janoviću te Mladenu Kalajžiću. Sva su četvorica bila među prvima u svojem naraštaju, što pokazuje da HRZ ostaje bez svojih najboljih pilota.

Odlazak tražili lani

Riječ je o pilotima koji su, kako doznajemo, prije više od godinu dana tražili papire za odlazak iz HRZ-a nezadovoljni radnim uvjetima te, naposljetku, zbog plaće. Osim te četvorice pilota koji su dobili papire, na čekanju je, kako neslužbeno doznajemo, još ukupno desetak pilota MiG-ova i "pilatusa". Neki su od njih dobili i rješenje te još samo čekaju radne knjižnice.

Da je stanje alarmantno, pokazuje i informacija da ih se na izlazak iz HRZ-a sprema još petnaestak, koji bi zahtjeve za raskid ugovora trebali predati do listopada. Razgovarali smo s dvojicom od četvorice navedenih pilota koji su nam potvrdili odlazak iz HRZ-a, no iako više nisu u MORH-u i nisu obvezni na šutnju, tražili su da im ne objavimo imena. Jedan od pilota tvrdi kako je u HRZ došao kako bi bio pilot i letio, no da je u prošloj godini letio samo 16 sati, a da, primjerice, u vojnom zrakoplovstvu Izraela i SAD-a piloti imaju i od 200 letačkih sati.

Drugi nam je pak pilot rekao kako je otišao zbog cjelokupnog stanja u HRZ-u, posebno zato što su im snižene plaće, a prekovremeni im sati i dežurstva nisu priznati, zbog čega je još 2003. godine bilo prosvjeda pilota.

Oba pilota za odlazak će, kako su nam rekli, sukladno ugovoru o školovanju, MORH-u platiti oko 10.000 eura, a za doškolovanje, odnosno dozvolu za let u civilnim kompanijama morali su izdvojiti i 20.000 eura svojih sredstava. U civilnim aviotvrtkama plaća je i višestruko veća od prosječnih oko 8000 kuna u vojnom zrakoplovstvu pa se nadaju da će ubrzo ipak uspjeti vratiti sredstva uložena u svoje doškolovanje.

Stanje u HRZ-u loše

Ne može se reći da MiG-ovi i ostali avioni nisu letački sposobni, no stanje je u HRZ-u ukupno loše i nadamo se da će u idućim godinama netko, kad je riječ o tom pitanju, nešto poduzeti jer će odlazaka biti još više rekli su nam piloti.

Iako su male plaće i premali broj sati leta glavni problemi na koje se piloti žale, ljutiti su i zbog uvjeta života u nekim zrakoplovnim bazama. Jedan od njih, koji je također želio ostati anoniman jer još u sustavu, tvrdi kako se u zadarskoj bazi koriste zahodima "čučavcima", a piloti žive kao podstanari.

Sve se to događa uoči velikog aeromitinga nad Kninom koji MORH sprema u povodu obilježavanja desete obljetnice "Oluje", a na kojem bi trebala sudjelovati većina zrakoplova i helikoptera HRZ-a.

Piloti potražuju 20 milijuna kuna

Oko 190 pilota tužilo je državu zbog više od 20 milijuna kuna neplaćenih dežurstava i prekovremenih sati u protekle tri godine. Piloti u zadarskoj zračnoj bazi tiho su prosvjedovali u listopadu lani zato što im je zapovjeđeno dežurstvo gotovo svakog trećeg dana, i to bez ikakve naknade!

Prije nekoliko mjeseci, za posjeta NATO-ova izaslanstva Zemuniku, najveći broj pilota zbog pohabane odore poslan je kući, a ostali su samo oni odjeveni u nove odore, koje su za tu prigodu dovezene iz Zagreba. Tada je i Viktor Koprivnjak iz HRZ-a najavio bolje dane za HRZ, no piloti odlaze.

MORH: HV će za dvije godine imati premalo pilota

Dok je kod civila jedan od glavnih problema cijena, kako doznajemo, vojnih pilota neće biti dovoljno za broj helikoptera koje bi Hrvatska trebala imati za oko dvije godine. Do tada bi, naime, iz Rusije, u sklopu rješavanja klirinškog duga, RH trebala dobiti 15 helikoptera Mi-8, a dio postojećih trebao bi se vratiti s remonta, pa bi ih ukupno bilo oko 25.

S obzirom na to da godinama, tvrde naši izvori, Hrvatsko ratno zrakoplovstvo nije obraćalo dovoljno pozornosti nezadovoljnim pilotima, neki koji su prošli obuku izašli su iz vojske, pa rade u civilnim tvrtkama za veći novac. No, naglašava naš izvor, nije novac jedini problem, nego i nedovoljan broj sati leta zbog premalo ispravnih letjelica, čiji je broj prošle godine u jednom trenutku spao na dvije-tri.

Informacije o angažiranju pilota iz Republike Srpske u privatnim tvrtkama naši izvori iz HRZ-a nisu željeli komentirati, ali su u potpunosti odbacili pomisao da bi se takvo što moglo dogoditi kod njih, već smatraju da će se više ulagati u obuku i opremu pilota, pa oni neće napuštati sustav.