Glas Istre: 17. 08. 2005.

VLADA NEĆE REAGIRATI NA NOVO POSKUPLJENJE GORIVA JER SMATRA DA ONO NIJE UDAR NA STANDARD GRAĐANA

Maček: Vlada zasad neće smanjivati trošarine na gorivo

Vlada može smanjiti prodajne marže trgovcima, smanjiti ili ukinuti carinu na uvoz naftnih derivata ili uvesti plivajuće trošarine

ZAGREB - Najviša cijena goriva u Hrvatskoj već je dva tjedna viša od osam kuna, a iako su jučer na svjetskim tržištima nakratko pale cijene nafte sa 67 na 65,91 dolar po barelu, analitičari već predviđaju da je to kratkotrajan predah prije novog zamaha, kada će cijene crnog zlata na svjetskom tržištu prijeći 70 dolara po barelu.

U takvoj atmosferi napeto se očekuje potez Vlade, koja je već nekoliko puta najavila da će intervenirati ako cijena benzina prijeđe osam kuna po litri, a na raspolaganju joj je nekoliko varijanti. Glasnogovornik Vlade Vlatko Maček izjavio je da zasad smanjivanja trošarina na gorivo neće biti te da najnovije poskupljenje »nije udar na standard građana« niti će ugroziti poslovanje Ine.

- Trošarine za sada nije potrebno dirati, ali Vlada ima pripremljene mehanizme kojima će, bude li novih poskupljenja nafte, zaštititi i Inu i potrošače, rekao je Maček te dodao da je Vlada od Ine već tražila da koristi svoje unutarnje rezerve i da za sada nije potrebno smanjivati trošarine.

Maček nije želio detaljnije govoriti o mehanizmima za kontrolu cijena goriva, a njih ima nekoliko. Vlada može uvesti model tzv. plivajućih trošarina, koje se automatski smanjuju kada cijena goriva prijeđe određenu granicu, promijeniti način obračuna cijena ili će, kao što se čini, ponovno zatražiti od Ine i ostalih trgovaca naftnim derivatima da poskupljenje izbjegnu dodatnim smanjivanjem svojih marži.

U Vladi se navodno ponovno razmišlja da se i ovo poskupljenje dijelom amortizira Ininim dodatnim smanjivanjem prodajne marže. Druga varijanta s kojom se kalkulira je da ministar gospodarstva dodatno smanji ili potpuno ukine carinu od 4,2 posto na uvoz naftnih derivata kao priznati trošak u formuli za određivanje maksimalnih cijena goriva, što ne bi ugrozilo Inu.

Vlada može promijeniti način obračuna maloprodajnih cijena goriva, koje se sastoje od proizvođačke cijene, naknade za ceste i autoceste te trošarina, te se na taj iznos obračunava PDV. Kada bi se trošarina i PDV obračunavali samo na proizvođačku cijenu, a tek onda dodale obje naknade za ceste, konačna bi cijena zbog manje osnovice za obračun PDV-a bila nekoliko desetaka lipa manja. Ali tada bi zbog manjeg iznosa za PDV, kao i kod smanjivanja trošarina, manje novca stizalo u državni proračun.

N. DOMAZET

Od litre goriva, dvije trećine državi

Oko 65 posto cijene goriva u Hrvatskoj čine porezi, doprinosi i trošarine koje Vlada i dalje uporno odbija smanjiti jer joj solidno pune proračun. Prema Ini, u cijenama naftnih derivata njihov se udio kreće od 36 do 49 posto. Eurosuper 95 do poskupljenja jučer koštao je 7,85 kuna po litri, a proizvodna cijena čini manje od polovine cijene koju vozač plati na crpki. Proizvodna cijena toga benzina iznosi 3,33 kune, na što se uračunava 1,20 kuna naknade za ceste i autoceste te trošarina od 1,90 kune. Na taj se iznos obračunava PDV od 22 posto, odnosno 1,41 kunu. Eurodizel je prije poskupljenja koštao 7,14 kuna po litri, a proizvodna cijena toga goriva iznosila je 3,65 kune, na što su obračunavane fiksne naknade za ceste i autoceste, kuna trošarine te 1,28 kuna PDV-a.