Glas Istre: 18. 08. 2005.

HRVATSKI I STRANI AUTOPRIJEVOZNICI, POSEBNO NAKON NAJNOVIJE KOREKCIJE CIJENA, SVE ČEŠĆE IZBJEGAVAJU HRVATSKE CRPKE

Motorna goriva u Hrvatskoj - najskuplja u regiji

Zadnje poskupljenje lansiralo je cijenu eurodizela na jedan euro ili 7,29 do 7,36 kuna po litri. Gorivo se toči u inozemstvu jer je ušteda znatna. Litra eurodizela u Austriji stoji 7,15, u Sloveniji 6,71, u BiH 6,64, a u Srbiji tek 5,7 kuna

ZAGREB - Posljednje korekcije cijene goriva lansirale su cijenu eurodizela na jedan euro ili 7,29 do 7,36 kuna po litri, ovisno o crpki, što je najviša cijena tog goriva u okruženju. U Hrvatskoj udruzi cestovnih prijevoznika doznajemo da kamiondžije gorivo nastoje točiti u inozemstvu jer je ušteda znatna, a i strani prijevoznici izbjegavaju hrvatske crpke. Za usporedbu, litra eurodizela u Austriji stoji 7,15, u Sloveniji 6,71, u BiH 6,64, a u Srbiji tek 5,7 kuna.

U Grupaciji teretnih prijevoznika pri HGK-u ne znaju kako dalje, udio goriva u njihovim troškovima od četvrtine ukupnog troška s vremenom je stigao na 30 pa i 40 posto. Voditelj grupacije Branko Lukšić kaže da su svi za to da se cijene prijevoza podignu za 50 posto, ali je pitanje tko će to učiniti. Cijene teretnog prijevoza se, naime, formiraju na slobodnom tržištu pa svaki prijevoznik riskira za sebe.

- Nemamo kome dignuti cijene. Poslove nam uzimaju stranci, a oni će angažirati ljude da im prevoze na crno, kaže Lukšić, dok Dario Soldo, pomoćnik direktora HGK-a za promet i veze, kaže da bi rast cijena bio logičan, ali je upitno hoće li prijevoznici riskirati ili gubitak nadoknaditi iz unutarnjih rezervi.

Dio prijevoznika koji se bavi prijevozom nafte i naftnih derivata za Inu, doznajemo, ozbiljno razmatra mogućnost štrajka. Iako je gorivo višestruko poskupjelo od prošle godine, tarife za prijevoz tereta za potrebe te naftne kompanije ostale su iste. Ina je do sada ignorirala sve zahtjeve da se one povećaju. Cijene u putničkom prometu nedavno su povećane pet do sedam posto pa se za sada neće povećavati, osim ako gorivo još poskupi, a Vlada ne reagira.

Croatia Airlines itekako je opterećen rastom cijena nafte. U prvih sedam mjeseci lani na kerozin je u toj kompaniji utrošen 13,1 milijun dolara, dok je u istom periodu ove godine ta stavka iznosila 20,5 milijuna dolara, što je oko 35 posto više.

- Za sada nećemo dizati cijenu karata, ali s naglaskom na riječi »za sada«, rekla je Ksenija Žlof, glasnogovornica nacionalne zrakoplovne kompanije. Croatia Airlines u domaćem prometu tijekom ove i prošle godine, poput mnogih europskih zrakoplovnih kompanija, nije uveo dodatak za gorivo, što znači da cijene zrakoplovnih karata nisu rasle unatoč stalnom poskupljenju goriva. Gorivo koje ta kompanija nabavlja od Ine osjetno je skuplje nego u inozemstvu.

Nezadovoljstvo vlada i u seljačkim redovima. Poticaji su smanjeni, troškovi gnojiva i zaštitnih sredstva rastu, sjeme je sve skuplje, a plavi dizel s 2,40 kuna po litri s vremenom je poskupio na 4,28 kuna i cijena će mu još rasti. Predsjednik Hrvatskog seljačkog saveza Darko Grivičić konstatira da je situacija košmarna te da se treba zapitati što ljudi zapravo žele jer vladajuća stranka na selu uredno dobiva potporu za svoju politiku.

Nezavisni hrvatski sindikati od Vlade traže intervenciju u cijeni goriva. Podsjećaju da Vlada kupcu zaračunava PDV i na trošarine i naknade za ceste i autoceste te na taj način kažnjava potrošača koji plaća porez državi na njen vlastiti prihod. PDV bi, smatraju, trebalo zaračunavati na čistu cijenu goriva. U tom sindikatu prognoziraju veliki jesenski udar na novčanike - poskupjet će struja, plin, gorivo, a djeci treba kupiti udžbenike i pribor za školu.

- Možemo očekivati rast cijena javnog i nacionalnog prijevoza te svih mogućih roba i usluga. Proizvođači, prodavači i pružatelji usluga već govore da su napregnuli sve svoje rezerve i da nemaju prostora za amortiziranje rasta cijena, kažu u NHS-u i zaključuju da nas malo dijeli od domino efekta od kojeg će profitirati i lovci u mutnom.

N. DOMAZET, G. GALIĆ

NHS: Vlada opstruira biodizel

U Nezavisnim hrvatskim sindikatima misle da bi država korisnicima plavog dizela trebala pomoći prelaskom na biodizel, gorivo koje se dobiva od uljane repe. Biodizel kao alternativno gorivo u zemljama EU-a čini već 30 posto potrošnje na benzinskim crpkama, no »Vlada RH ne samo da to ne prepoznaje, već, naprotiv, radi u interesu budućeg vlasnika Ine, koji bi po svemu sudeći trebao doći iz njenih redova jer je cijena uljarica ove godine i do 30 posto manja nego prošle i na pragu je rentabilnosti«, kažu u NHS-u i pozivaju Vladu da okupi kvalitetan tim i počne poticati proizvodnju tog goriva.