Vjesnik: 23. 08. 2005.

Strojovođe upozoravali na loše održavanje

Neslužbeno se saznaje da su strojovođe upozoravale na problem s kočnicama na vlakovima

Na hrvatskim prugama u manje od dvadeset dana iz tračnica su iskliznule dvije željezničke kompozicije a šteta se broji u milijunima kuna. Na sreću, ni u jednom slučaju nije bilo ljudskih žrtava, a nitko nije ni ozlijeđen. No postavlja se pitanje koliko su sigurne hrvatske pruge i vlakovi koji prometuju njome.

Zadnji incident dogodio se u nedjelju oko dva sata, kada je na željezničkoj pruzi Rijeka-Zagreb, prije ulaska u željezničku postaju Zlobin, došlo do iskliznuća teretnog vlaka koji je prometovao na relaciji Moravice-Rijeka. Kompoziciju je ukupno sačinjavalo 12 vagona, od kojih se deset prevrnulo na bok. U osam vagona prevožena je pšenica iz Mađarske za Rijeku, dok su u četiri vagona bili kontejneri. Osim kompozicije, u nesreći je uništeno 100 metara pruge zajedno sa stupovima za napajanje strujom. Okolnosti i uzroci nesreće još uvijek nisu poznati, no strojovođa s dvadesetogodišnjim stažom izjavio je nakon nesreće da je kočio i pokušao usporiti vlak cijelim putem od stanice Drivenik, ali kompozicija nije reagirala. Sumnja se da uzrok nesreće leži u vagonima , odnosno u kvaru kočionog sustava. Neslužbeno se saznaje da su strojovođe već upozoravale na problem s kočnicama na vlakovima ali su se incidenti do sada uspjeli izbjeći.

Na mjesto iskliznuća poslana je dizalica i ostala potrebna oprema kako bi se uklonili prevrnuti vagoni, nakon čega slijedi sanacija tračnica. Visina štete procjenjuje se na nekoliko milijuna kuna, i to najviše zbog potpune obustave prometa na pruzi Zagreb-Rijeka. Sanacija bi zbog nepristupačnosti terena i lošeg vremena mogla potrajati do početka idućeg tjedna.

Sličan incident koji je mogao imati i puno gore posljedice dogodio se 4. kolovoza kada je iz tračnica, na ulazu u željezničku stanicu Deanovec kod Ivanić Grada, iskliznula kompozicija s 15 vagona-cisterni napunjenih propan-butanom. Iako su iz HŽ-a tvrdili da opasnosti nema, stanovnici su ipak bili privremeno evakuirani. Mjerodavni iz HŽ-a tek su nakon tri dana okupili stručnjake na mjestu nesreće, koji su nakon uvida brzom procjenom odlučili da je najsigurnije rješenje spaljivanje opasnog plina.

Tada je policija iz Ivanić Grada izjavila da je HŽ nespreman za incidente, što je potvrdio i gradonačelnik Ivanić Grada Boris Kovačić izjavom da nije na vrijeme napravljena stručna analiza te da se sa sanacijom mjesta nesreće predugo čekalo. »Hrvatske željeznice nisu imale konkretno razrađene planove kako postupiti u ovakvoj situaciji«, ustvrdio je tada gradonačelnik Kovačić.

Predsjednik Sindikata strojovođa Hrvatske Nenad Mrgan najavljuje da će tražiti osnivanje posebne komisije unutar Ministarstva prometa koje će neovisno od HŽ-a istraživati željezničke nesreće.

»Hrvatske željeznice uvijek žele optužiti strojovođu. Neovisna komisija bi pronalazeći uzroke nesreća pomogla da se izbjegnu nesreće s većim posljedicama«, tvrdi Mrgan. On ističe i da se strojovođe već duže vrijeme žale na probleme u vožnji stranih, ali i naših vagona po ličkoj i riječkoj pruzi.

»Održavanje vagona u Hrvatskoj nije ništa bolje nego u Mađarskoj ili Srbiji«, kaže Mrgan i dodaje da se vagoni puštaju u promet bez testiranja. Zabrinjavajuće je da su se iskakanja u Deanovcu i kod Zlobina dogodila na magistralnim prugama za koje se smatra da su najuređenije, upozorava šef Sindikata strojovođa. Za krivinu na dionici pruge Rijeka-Zagreb na kojoj je iskliznuo vlak, Mrgan kaže da je dosta loša, a da strojovođe voze i manjom brzinom od dopuštene.

Znalo se za neispravnost skretnice u Deanovcu

Vjesnik je došao u posjed dokumenta u kojem se navodi moguća neispravnost skretnica na ulazu u kolodvor Deanovec ispred kojega je 4. kolovoza došlo do iskakanja kompozicije vlaka i prevrtanja cisterni s opasnim plinom propan-butanom. Kako piše u Izvješću Kontrole prometne sigurnosti Ureda Uprave HŽ-a, na pruzi Vinkovci-Novska -Dugo Selo, »osjetna su bočna zabacivanja lokomotive u vožnji na pruzi ili skretnicama«, na više mjesta te dionice. Jedno od mjesta koje se navodi u izvješću je i Deanovec, preciznije skretnice na ulazu u željezničku postaju iz smjera Dugog Sela. Kako u Izvješću navodi kontrolor koji je obavljao pregled, u konačnici prezentiranog bila bi valjana nazočnost kontrolora za pruge. Kontrola je provedena 26. srpnja - tjedan dana prije nesreće u Deanovcu.

Tomislav Grdić