Slobodna Dalmacija: 02. 09. 2005.

IZA ZATVORENIH VRATA ŠTO SU DOGOVORILI PREMIJER I GRADONAČELNIK GLAVNOGA GRADA

Zagrebački projekti od državnog interesa

UBRZANI POSTUPAK Sanader je prihvatio Bandićevu inicijativu po kojoj bi se izmjenama zakona omogućilo da kapitalni zagrebački projekti budu građeni na isti način kao i Vladini, dobivanjem lokacijske i građevinske dozvole i prije završetka postupka izvlaštenja

Piše: Anita BELAK-KRILE

Dok Zagrepčani dvoje o tome hoće li dvadesetak vrlo ambicioznih strateških projekata u hrvatskoj metropoli koje su zajednički najavili premijer Ivo Sanader i zagrebački gradonačelnik Milan Bandić biti ikad realizirani, a ostatak Hrvatske poslovično negoduje na svaku zagrebačku lopatu - prvi čovjek Zagreba u potpunosti je uvjeren uspjeh svih projekata.

- To nisu nikakva nerealna predizborna obećanja jer o projektima govorimo nakon lokalnih izbora i zato sam optimist i u njih apsolutno vjerujem. Radi se o 15 gradskih projekata i tek četiri ili pet onih koje radimo zajednički s Vladom - pojasnio je Milan Bandić.

Sanader traži "na pismeno"

Riječ je o pronalaženju najboljeg rješenja za dovršetak Sveučilišne bolnice, velikom projektu regulacije toka rijeke Save i gradnje hidroelektrane na Savi, izgradnji terminala u Zračnoj luci Zagreb, donošenju prostornog plana parka Medvednica, gradnji velikog kompleksa ustanova na Trgu pravde, novog građanskog suda i preseljenju zagrebačke gruntovnice, gradnji Muzeja Domovinskog rata, te pronalaženju novih lokacije za Muzej naivne umjetnosti i Hrvatski povijesni muzej.

Na sastanku s premijerom, iako o tome tome nije bilo ni riječi na konferenciji za novinare u Banskim dvorima, Bandić je predložio Vladi i izmjene Zakona o gradnji. Neslužbeno doznajemo da je Sanader prihvatio inicijativu, ali prije konačnog očitovanja želi vidjeti pisani prijedlog koji će mu gradske vlasti uskoro poslati. Bandić želi u članku zakona koji regulira izdavanje građevinskih dozvola ubaciti da se i kapitalni projekti koje planira graditi Zagreb proglase projektima posebna državnog interesa.

Ako bi se promjena prihvatila, Zagreb bi mogao dobiti, kao i u slučaju kada gradi Vlada, lokacijsku i građevinsku dozvolu za ceste i ostale objekte prije nego što se završi postupak izvlaštenja. Iako se promjena čini minimalnom, međutim kada se zna da je u posljednjih vrijeme gradnja vrtića, škola, cesta i svih ostalih objekata ponajviše stopirana zbog razlike u cijeni koju za zemljište traži vlasnik od službene procjene sudskog vještaka, sasvim je izvjesno da bi izmjena zakona mogla donijeti velik napredak u brzini gradnje.

Među kapitalnim projektima o kojima se razgovaralo u zgradi Vlade izdvaja se 15 godina star projekt "Zagreb na Savi" kojim bi se, surađujući s HEP-om i Hrvatskim vodama, regulirao riječni tok te izgradile hidroelektrane. "Projektom se treba umiriti Sava i učiniti plovnom do Zagreba što će imati pozitivne gospodarske, urbane i ekološke učinke. Svi veliki europski gradovi grle svoje rijeke, samo Sava razdvaja Zagreb i to želimo promijeniti. To je golem projekt koji se mora nastaviti u tri ili četiri mandata, a na nama je da ga počnemo", pojasnio je Bandić, procijenivši da bi za taj projekt trebalo uložiti više od milijardu eura.

Ministar na mukama

Sa zanimanjem se očekuju i rezultati javne rasprave koja je u srijedu počela o prostornom planu Medvednice, gdje je, tvrdi Bandić, posebno važno riješiti pitanje sanacije dijela bespravne gradnje pod Sljemenom, odnosno čuti mišljenje struke, što se može, a što ne može sanirati, ali i definirati trasu sjeverne obilaznice i nove žičare. Nekadašnja zagrebačka gradonačelnica, a sadašnja ministrica graditeljstva Marina Matulović-Dropulić drži kako bi tim planom trebalo ispravi nepravdu prema onim vlasnicima zemljišta u podnožju Medvednice koji nisu u građevinskoj zoni, a da se Medvednica istodobno bolje zaštiti.

Po tko zna koji put najavljuje se dovršenje Sveučlišne bolnice, a na čelo Povjerenstva za izgradnju umjesto Andrije Hebranga dolazi Bandić. "Logično je da na čelu Povjerenetva bude gradonačelnik grada koji je uložio 314 milijuna maraka u dva samodoprinosa za izgradnju bolnice", objašnjava Bandić. Ministar zdravstva Neven Ljubičić dobio je težak zadatak da stručnim argumentima presiječe natezanja oko toga tko bi se trebao seliti u tu bolnicu. Prema jednoj varijanti, to bi bio nacionalni bolnički centar s najboljim kadrom i tehnikom, a prema drugoj, u Sveučilišnu bolnicu bi se trebalo preseliti nekoliko starih zagrebačkih bolnica, među kojima se spominju "Sveti Duh" i "Merkur". Odluka o prvom ili drugom rješenju mora biti donesena najkasnije za dva mjeseca.

Zračna luka Zagreb postala je tijesno grlo, pa je dogovoreno da država, Zagreb i Velika Gorica zajednički naprave studiju o mogućim modelima financiranja novog terminala. Posebno važan je i projekt Trga pravde na koji će se preseliti 15 pravosudnih institucija, među kojima i gruntovnica, a Palača pravde bit će prodana. Država će zamijeniti objekt u Vlaškoj 87 za nekretnine u Krajiškoj koje su u vlasništvu Grada, u Krajišku će se preseliti Ministarstvo znanosti i obrazovanja koje sad ima urede na šest lokacija.