Glas Istre: 15. 09. 2005.

BANSKI DVORI SVJESNO PREŠUTJELI NAMJERE PREMA DOMAĆOJ BRODOGRADNJI, POTPISANE U UGOVORIMA SA SVJETSKOM BANKOM

Vlada za 2005. obećala prodaju ili likvidaciju jednog brodogradilišta

U Vladinim najavama da će do kraja ove godine u prodaju jedno od državnih brodogradilišta, jer je to i »obećanje« MMF-u, svjesno je prešućena puna rečenica. U PAL programu, naime, spominje se privatizacija ili likvidacija jednog brodogradilišta do kraja 2005.

RIJEKA - U nadležnim resorima Vlade - financijama i gospodarstvu - užurbano se privodi kraju pisanje ključnih dokumenata za početak pregovora s EU-om, takozvanih pretpristupnih programa. Među posljednjim »predmetima za obradu« još stoji otvoren pun odgovor Europi o namjerama Vlade prema nacionalnoj brodogradnji. Osnovni dokument, »Stanje i perspektive hrvatske brodogradnje«, u potpunosti je gotov i u njemu su, doznajemo iz Vladinih izvora, transparentno i bez »lažiranja« oslikani nacionalni navozi, njihove financijske dubioze, organizacijske slabosti te ugovorne obveze. Ostaje mnogo teži dio posla, jasno napisati konkretne mjere kako ćemo to stanje prevladati, jer poznati odgovor - moramo provesti restrukturiranje - Europu ne zadovoljava.

Razrada tih odgovora vodi se u dvije glavne teze određene vremenskim rokovima. Prva je da će Hrvatska do kraja 2010. godine, dakle po izvršenju ugovorenog proizvodnog programa (70 brodova vrijednih više od 2,5 milijarde dolara), do kraja restrukturirati brodogradilišta i sanirati silne gubitke nacionalnih navoza. U nastavku, do 2015. godine, Hrvatska namjerava brodogradnju skinuti s proračunskog »dopinga« i privatizirati sva državna brodogradilišta.

Nijednom rečenicom ne spominje se namjera da već do kraja ove godine počne proces privatizacije jednog brodogradilišta. To su, naime, više puta, a najčešće kad su u Hrvatskoj boravili predstavnici međunarodnih monetarnih institucija, najavljivali visoki dužnosnici Vlade. U tom kontekstu čak su otvoreno »tipovali« na Uljanik, kao jedino brodogradilište koje je realno spremno za vlasničku transformaciju.

U takvim najavama svjesno je prešućena formulacija da je ministar Šuker u PAL programu napisao i potpisao namjeru RH koja u punoj rečenici glasi: »Do kraja 2005. privatizirat će se ili likvidirati jedno od pet državnih brodogradilišta«.

Ne, dakle, poslati u stečaj, što bi bila i zakonska obveza vlasnika prema tvrtkama kojima su gubici gotovo pojeli temeljni kapital, već likvidirati. Također legitimna odluka vlasnika, ali se do sada niti u jednom od razmatranih scenarija za brodogradnju takav odlučan i radikalan zahvat nije spominjao, bar ne glasno.

Stoga čak i za nadležne ministarske resore saznanje da je likvidacija razmatrana opcija i to u tako važnom međunarodnom ugovoru, otvara novi pogled prema mogućim potezima Vlade. Ako se pritom uvaži notorna činjenica da Vlada do danas nije učinila ni korak u pripremi privatizacije Uljanika, jer je to zaista jedini brodograđevni sustav koji ima preduvjete za vlasničku transformaciju, logično se nameće da će mogući potez biti likvidacija.

Ne, naravno, Uljanika, jer je to i naš jedini argument Europi da smo sposobni baviti se uspješno brodograđevnom proizvodnjom, već nekog od preostala četiri, jednog od dva dalmatinska ili dva kvarnerska brodogradilišta. Koga god Vlada odabere, to je silno teška odluka s još težim posljedicama, ali činjenično, brže provediva od prodaje brodogradilišta.

N. HORVAT