Večernji list: 05. 10. 2005.

Reorganizacija obavještajne zajednice prerasta u odmjeravanje političke moći

Predsjednik Mesić protiv Karamarkove reforme

Autor: Jasmina Popović

Hoće li se obavještajci međusobno potući zbog prijedloga reorganizacije tajnih službi pokušavajući sačuvati svoj utjecaj nad politikom ili će predsjednik Mesić i premijer Sanader odlučiti da je došao kraj brojnim diletantskim potezima obavještajaca, a počelo vrijeme aktivnog praćenja stanja u regiji i uklapanje Hrvatske u obavještajne uzuse EU? Čeka li Hrvatsku još jedna trakavica u kojoj će se odmjeravati politička nadmoć ili će početak pregovora s EU natjerati špijune i njihove šefove da se uozbilje i pripreme za novo vrijeme?

Dva prijedloga

Neslužbeno kruže dva ključna prijedloga: tzv. Karamarkov i onaj njegovih oponenata. Prema prvom bi trebala postojati jedna obavještajna agencija, a mnogi je tumače kao "vojsku u civilu", smatrajući da bi to kod građana pobudilo negativne asocijacije na zloguke tajne policije i njihove represivne ovlasti nad građanskim slobodama. Kao njezin zagovornik prepoznaje se Tomislav Karamarko, nekad prvi čovjek UNS-a i sadašnji ravnatelj POA-e. Drugi nude protivnici takvih mjera, a zagovara ga navodno i predsjednik Mesić.

Oni su za sređivanje stanja u službama, jer će se tek nakon toga moći realno odrediti koliko službi treba, a tada bi se moglo riješiti dopunama zakona o tajnim službama iz 2002. godine. Nužno je zaustaviti nezdravu konkuretnost među službama, jasno definirati djelokrug rada i nadzor nad njima. Nadzor ne bi trebao biti samo civilni, jer to ne jamči kvalitetu nadzora s obzirom na neiskustvo takvih komisija, već bi trebalo organizirati i stručni nadzor, uključiti ljude koji su radili u obavještajnom sustavu, neovisne o Vladi i o predsjedniku objašnjava Večernjakov izvor.Službe se moraju prije svega modernizirati, jer se i kriminal modernizirao, treba formirati edukacijski centar i napraviti selekciju kadrova, jer dosadašnje iskustvo pokazuje da su najveće devijacije proizveli oni bez edukacije koji su u službe došli ili su dovedeni zbog krivih motiva.

Nema represije

Tajne službe ne smiju biti represivne, ne smiju imati policijske ovlasti, ne smiju biti te koje uhićuju i privode. Svaka njihova mjera mora biti provjerljiva, mora postojati jasna odgovornost pa će se tako ući u trag onima koji dilaju materijale smatra sugovornik s dugim iskustvom u obavještajnom miljeu. Po njemu, moraju postojati tri jasne razine: predsjednik i premijer koji daju smjernice, ravnatelji(i) agencija ih provode, a agenti se bave operativom.

Ne smije se kao dosad događati da slučajevi bujaju, da se pojavljuju nepotpisana izvješća koja poslije preplavljuju medije, da se ljudi izlažu medijskom linču. To je i dovelo do potpuno pogrešne percepcije o funkcioniranju tajnih službi ne samo kod građana nego i u dijelu agencija ocjenjuje Večernjakov izvor.

Budućnost službe je u gospodarskoj špijunaži

Strategija je zadana: borba protiv korupcije, organiziranog kriminala, terorizma, ali na hrvatskim tajnim službama je da odluče ostaju li sluge dnevnopolitičkih potreba ili će se orijentirati prema novim izazovima.

Pregovri s Europskom unijom danas, a članstvo u Europskoj uniji sutra znači da će se suradnja među službama pojačati i da će hrvatske službe dati svoj doprinos ako budu dorasle zahtjevima. Koliko budemo dobri, toliko će nas cijeniti, a postoji i šansa da se nametnemo kao vodeći u regiji uspije li sustav evoluirati i okrenemo li se važnim pitanjima: gospodarstvo, nafta-plin, politička savezništva, praćenje toka novca i uvid u to tko švrlja Hrvatskom s obzirom na to da su veliki gospodarski sustavi u stranom vlasništvu.

Danas Slovenija ima sređenu malu i efikasnu službu kojoj je prioritet ofenzivna vanjska špijunaža, s naglaskom na gospodarsku špijunažu. U Bosni i Hercegovini su i službe u previranju, a u Srbiji i Crnoj Gori imaju naslijeđeni organizirani sustav koji ne treba podcjenjivati tvrde analitičari.

Mesić za ograničavanje moći čelnika tajnih službi

Sjednice Vijeća za nacionalnu sigurnost bile su dosad usmjerene na Akcijski plan kako bi se ispunili zahtjevi Haaškog suda, pa je reorganizacija tajnih službi malo pala u sjenu. Izvještaji POA-e na tim su sjednicama oscilirali u kvaliteti i Mesić je, doznajemo, povremeno bio vrlo nezadovoljan smatrajući da se tajne službe previše bave nebitnim sadržajima. Upravo zbog takva iskustva, kao i zbog niza medijskih skandala koji su pokazali stvarnu nemoć državne politike nad obavještajnim službama, predsjednik je navodno sklon modelu koji bi onemogućio da prvi obavještajac postane najmoćniji čovjek u državi kojega bi bilo teško kontrolirati. Svjestan da u rukama ima uskratu suglasnosti, Mesić bi mogao nastupiti vrlo tvrdo ako mu se učini da su prijedlozi neprimjereni modernoj Hrvatskoj.