Večernji list: 15. 10. 2005.

ZAGREB POD OPSADOM Za neviđeni prometni kolaps koji je paralizirao glavni grad nitko ne preuzima odgovornost, građanima ni isprika

Summit odnio 35 milijuna kuna

Autor: HRVOJE DEČAK, LJUBICA GATARIĆ, RADMILA KOVAČEVIĆ

Posjet visokih gostiju iz Europe glavni će grad Hrvatske stajati najmanje 35 milijuna kuna. U neviđenom prometnom kolapsu prvoga dana summita, izračunao je Željko Lovrinčević, analitičar Ekonomskog instituta Zagreba, Zagrepčani su samo na potrošenom benzinu i neodrađenim satima rada izgubili 17 milijuna kuna.

Mileći cestama i obilaznicama potrošili su benzina u vrijednosti osam milijuna kuna, a s najmanje još dva izgubljena sata rada u vjetar je otišlo još devet miljuna. Za dva dana i sa po najmanje dva sata nerada, cijena summita penje se na spomenutih 35 milijuna kuna. Kako, pak, dnevna zarada svih Zagrepčana iznosi 80 milijuna kuna, ispada da je skup političkih lidera otpuhao gotovo polovicu jedne zagrebačke dnevnice.

Bahato i nestručno

Toj bi svoti, dodaje Lovrinčević, trebalo pribrojiti gubitke zbog prometnih nezgoda, gubitke ljudi koji su zakasnili na autobuse, vlakove ili avione, emisiju štetnih plinova u zrak, izgubljene poslovne zarade, propuštene dogovore zbog preopterećenih pa zamrlih mobilnih linija...

Lovrinčević napominje i kako autoceste, u koje se "ulupao silan novac", nisu ključni prometni problem, nego upravo uska grla u gradovima. S njegovim se procjenama slaže i doc. dr. Željko Marušić s Fakulteta prometnih znanosti u Zagrebu. Nije se, kaže on, konzultiralo ni s HAK-om ni s Prometnim fakultetom, nego se postupilo nestručno i bahato blokiran je cijeli grad prema načelu "baš nas briga za posljedice".

Zašto ne Brijuni

Kad bi se tako radilo u Bruxellesu, tamo bi svaki dan bio kolaps kaže Marušić, koji smatra da bi bolje bilo da se skup održao, primjerice, na Brijunima. Ako se već priređuje u Zagrebu, nije rješenje ni helikopter. Radi sigurnosti, bolje se njime koristiti kad dolazi jedan štićeni gost, a tada je najbolje zatajiti vrijeme preleta.

Ključ je u ispravnom pravom vremenu zaustavljanja prometa, koje je u nas višestruko predugo. Promet se zaustavlja čim štićena osoba krene iz Zračne luke, u četvrtak je to trajalo i 40 minuta.

Zaboga, dovoljno je 10 minuta na prometnici duž koje će proći štićena kolona i samo tri minute na poprečnim smjerovima. Kad se razvije prometna kultura, poprečno blokiranje moglo bi biti i manje od minute. Na obilaznim smjerovima, pak, treba "olabaviti" režim, dopustiti vožnju žutim trakom, pa i pločnicima! tumači Marušić.

Na brojne propuste i sve što je snašlo Zagrepčane domaćin skupa, Ured predsjednika, jučer je bio bez komentara. I bez isprike.