Vjesnik: 27. 10. 2005.

Družba Adria pala na maloj zaradi

RENATO IVANUŠ

Stručna Komisija Ministarstva zaštite okoliša natpolovičnom je većinom odbacila Studiju utjecaja na okoliš naftaškog projekta Družba Adria. Time je, vrlo vjerojatno, stavljena "točka na i" na gotovo četverogodišnje natezanje u javnosti o koristima i šteti spajanja naftovoda između sibirske Samare i našeg Omišlja. Janafov terminal na Krku trebao je postati izlaz za rusku naftu prema europskom i američkom tržištu.

U prošle četiri godine javnost se naslušala brojnih argumenata i zagovornika i protivnika Družbe Adrije. No, gotovo je sigurno da je većina tih argumenata ostala u vakuumu jer ih građani jednostavno nisu razumjeli. To se ponajprije odnosi na duge rasprave o opasnostima od inertnih plinova, znanstvenih nadmudrivanja o kemijskom sustavu nafte, pa čak i o opasnostima od balastnih voda koje bi u Omišalj trebali donijeti megatankeri prije ukrcavanja ruske nafte.

Javnost je, međutim, munjevitom brzinom shvatila i usvojila ključni argument za prihvaćanje ili odbacivanje studije koji se temelji na mogućoj zaradi od transporta ruske nafte Janafovim cijevima. Zarada Janafa maksimalno bi mogla iznositi 80 milijuna američkih dolara. A samo jedna havarija tankera punog ruske nafte vjerojatno bi naštetila našem turizmu na većem dijelu obale. Ove godine smo od turizma zaradili više od šest milijardi eura, a na godinu očekujemo, prema tvrdnjama resornog ministra Božidara Kalmete, i više.

S druge strane, Janafovi stručnjaci koji su izradili studiju nisu izračunali štete od najcrnjeg scenarija najgore havarije tankera u Jadranu. To je bio i jedan od glavnih argumenata članovima Komisije za prekjučerašnje odbacivanje studije.

Ne treba također zaboraviti da su kraj prošle i prvu polovicu ove godine obilježili brojni ekološki incidenti kada je zbog dotrajalosti popuštao Janafov naftovod na dionici od Slavonskog Broda do Siska. Tim cijevima, doduše, ne bi tekla ruska nafta, no Janaf jednostavno nije mogao uvjeriti javnost da je ostatak naftovoda puno sigurniji i da neće doći do nekontroliranog istjecanja ruske nafte u, primjerice, krš Gorskog kotara.

Osim zabrinutosti za zaštitu okoliša i rizike transporta nafte, javnost je shvatila da je hrvatsko crno zlato zapravo - turizam. Kako jadranski tako i onaj kontinentalni.

Shvatio je to i dio stručnih članova Komisije koji su digli ruku za odbacivanje Studije o utjecaju na okoliš Družbe Adrije.