Slobodna Dalmacija: 28. 10. 2005.

Družba, struka i politika

Duško ČIZMIĆ MAROVIĆ

Na vijest da je Komisija za procjenu odbila Studiju utjecaja na okoliš Družbe Adrije, Slavko je Linić ’Slobodnoj’ izjavio kako se boji "da je i ovaj put sve politički tempirano". Da pukneš od smijeha! Zar Družba Adrija već odavno nije dobila prvorazredan politički značaj? Nije li logično da preuzimanje odgovornosti za sudbinu Jadranskog mora bude 'politički tempirano'? Zbog razvojnih pitanja koja otvara, od ekoloških do gospodarskih. Zbog civilnih udruga, vjerskih zajednica, nezavisnih stručnjaka i novinara koji ustaše protiv Družbe… A osobito zbog bivše Vlade i sadašnjeg predsjednika države koji su višekratno iskazali veliki prezir prema javnosti, javno obećavajući da je prihvaćanje Družbe gotova stvar.

Čak i da je Studija izrađena besprijekorno, u stvari od ovako krupna nacionalnog interesa politika bi morala arbitrirati. A kako se pristupilo izradi Studije, vidi se i po izjavi njena voditelja koji smatra da Studija nije ni bila potrebna ako će, umjesto 650, Jadranom ubuduće ploviti samo 680 tankera… Odatle je razumljivo i to da je 'struka', i nakon opetovana zahtjeva Komisije, odbila u Studiju unijeti scenarije tankerske havarije i pune troškove ekološke zaštite i kontrole koja bi obuhvatila i problem balastnih voda.

A ključni problem Studije - na koji je upozorio samo Davor Vidas u Vjesniku - je da su njene procjene sačinjene za transport od 5 milijuna tona nafte godišnje, premda Sporazum Hrvatsku obavezuje na 15 milijuna tona godišnje. Na primjedbu kako JANAF sada može primiti samo 5 milijuna tona, Vidas otpisuje: "Za Hrvatsku u ovom trenutku nisu mjerodavne špekulacije o tome koliko će tona ruske nafte jednom doista teći Družbom Adrijom. Mjerodavno je ono na što će se Hrvatska obavezati svojim pristupanjem međunarodnom Sporazumu."

Ali razuman će čovjek svaku ozbiljniju raspravu o pojedinim argumentima smatrati besmislenom dok najprostije računice kažu da turizam na samom Kvarneru već sada donosi deset puta više novca nego što bi ga Družba mogla ikada donijeti. A da bi šteta od tankerske havarije bila nebrojeno puta skuplja od svega što nam sav turizam može dati. Nitko nije kriv Liniću i Mesiću što je Jadranka Kosor u svojoj predsjedničkoj kampanji odigrala i jednu dobru kartu - onu na Družbi Adriji. Družbu je pokrenula Vlada u kojoj je Linić bio potpredsjednik, i umjesto što se buni da je 'i ovaj put struka igrala za politiku', može biti zahvalan što će taj politički atak na narodnu pamet i interese politički biti i stavljen ad acta.