Slobodna Dalmacija: 13. 12. 2005.

ZIMSKA IDILA DALMATINA ĆE I DALJE BITI LIJEPA I PUSTA

Od jeftine cestarine ostao jeftini štos

Dobra ideja ministra Kalmete o 30 posto nižim cestarinama za građane zimi, na koncu je razvodnjena u "kupovinu na veliko uz popust" koji za obične ljude ne znači doslovno ništa

Piše: Frenki LAUŠIĆ

Iako je Božidar Kalmeta, ministar prometa, najavljivao nekoliko puta kako će cestarina za autocestu Split — Zagreb biti smanjena u zimskom razdoblju i do 30 posto, nove najave iz Vlade i Hrvatskih autocesta govore kako je takvo "pojeftinjenje" bilo tek neizvršeno obećanje. Naime, iz prijašnjih izjava ministra bilo je jasno kako bi za 30 posto trebala pojeftiniti svaka pojedinačna karta kupljena za autocestu, a prema novim do pojeftinjenja će doći samo ako se uzme pretplata.

Međutim, pretplata je postojala i do sada - preko pretplatničkih karata, karneta i smart-kartica! Jedina je razlika u tome što se sada smanjuje broj vožnji potrebnih za dobivanje pretplate, jer se prije za karnet koji donosi popust od 25 posto tražilo 25 prolazaka, a sada je ta cifra spuštena na 12 prolazaka. Dakle, od te će novosti profitirati samo oni koji, u najvećem broju slučajeva iz poslovnih razloga, često putuju autocestom. Obični, domaći građani koji autocestu koriste najviše pet puta godišnje, nisu dobili ništa.

Prema neslužbenim informacijama, za "razvodnjavanje" ideje ministra Božidara Kalmete odgovornost snose čelni ljudi Hrvatskih autocesta i Ministarstva financija, čije financijske računice nisu dopuštale takvo smanjenje. Kalmeta je, pak, inzistirao na činjenici da je prazna autocesta, kakva je autocesta Zagreb — Split zimi, u stvari "mrtva cesta", i da od nje nema koristi. S tim se očito nisu složili u HAC-u i Ministarstvu financija i tako je od jakog obećanja ostala ne bevanda, nego "slatka vodica".

Računica za glavobolju

Teško je ne složiti se s ministrom Kalmetom da je upravo previsoka cijena autoceste Zagreb — Split (uključujući i benzin, ukupna cijena na relaciji Split — Zagreb — Split iznosi oko 800 kuna) glavni krivac za malen broj vozila izvan sezone na tom pravcu. No čini se kako u HAC-u i Ministarstvu financija ipak misle kako je s prosječnom plaćom od 4,5 tisuća prosječnom građaninu Hrvatske takav trošak sasvim - zanemariv.