Jutarnji list: 12. 01. 2006.

Stručnjaci: Sanaderov poziv POA-i bio je protuustavan?

Pišu: Hrvoje Appelt, Orlanda Obad

Rasprava na Vladi o Kamen Ingradu nije stvar nacionalne sigurnosti, upozoravaju Tin Gazivoda, Žarko Puhovski i Jurica Malčić

ZAGREB - Stručnjaci za sigurnosne službe i zaštitu ljudskih prava smatraju da je POA-ino pojavljivanje u Vladi RH nakon objave neklasificiranog dokumenta u Jutarnjem listu neustavno i primjer zloporabe tajnih službi u privatne svrhe.

Stoga bi, smatraju stručnjaci, premijer Ivo Sanader i predsjednik Stjepan Mesić trebali objasniti na koji je način nacionalna sigurnost ugrožena objavom transkripta iz kojeg se vidi da je premijer Ivo Sanader pogodovao Kamen Ingradu i od članova Vlade tražio smanjenje duga sa 60 na 34,1 milijun kuna te omogućavanje obročne otplate.

- POA, naime, po Zakonu o sigurnosnim službama smije djelovati samo ako je na neki način došlo do ugroze nacionalne sigurnosti. U tom smislu smatram da netko javnosti mora objasniti na koji je to način u ovom slučaju ugrožena nacionalna sigurnost ove zemlje.

Dokument bez oznake tajnosti

Naime, u ovom slučaju, ako je točno da dokument nema nikakvu oznaku tajnosti ili povjerljivosti, ne postoji ni najmanja zapreka da novinar takvu informaciju objavi. Kada bismo stavili po strani pitanje do koje to mjere sjednice Vlade mogu bit zatvorene, čini mi se normalnim da Vlada provede istragu o tome kako su dokumenti s dijela sjednice koji je bio proglašen zatvorenim završili u medijima.

Pri tome treba imati na umu da s pozicije ljudskih prava i temeljnih načela demokracije u svim slučajevima curenja povjerljivih podataka prvenstvena odgovornost leži na osobama koje su zadužene za čuvanje tih informacija - objasnio je Tin Gazivoda, član Vijeća za nadzor sigurnosnih službi pri Hrvatskom saboru.

Žarko Puhovski, predsjednik HHO-a, rekao je da je mobbing preslaba riječ za ovo što se događa u Vladi RH.

- Ovdje se radi o protuzakonitoj upotrebi organa prisile, točnije POA-e, mimo njihove ustavne funkcije.

Pogodovanje Kamen Ingradu

Da je Vlada taj transkript proglasila tajnom, njeni dužnosnici moraju jamčiti da on neće izići u javnost, a u ovom slučaju radi se o nečemu što u formalnom smislu nije proglašeno tajnom. Zato se upad POA-a u Vladu može smatrati zloporabom službi u privatne svrhe - smatra Puhovski.

Pučki pravobranitelj Jurica Malčić smatra da rad Vlade mora biti apsolutno javan.

- U slučaju Kamen Ingrada radi se o pogodovanju privatnoj tvrtki i oprostu duga, što Vlada mora objasniti. Tu nije riječ o nacionalnoj sigurnosti. No, curenje dokumenata iz Vlade je ozbiljan problem i zato mjerodavne službe trebaju odraditi svoj posao, a netko bi mogao disciplinski odgovarati. Za sada nisam dobio prijavu da su nekome ugrožena ljudska prava i stoga ne mogu reagirati.

Transparentnost javne vlasti

Đorđe Gardašević, koautor Zakona o pravu na pristup informacijama, objašnjava kako Zakon postavlja osnovnu pretpostavku da su sve informacije kojima raspolažu tijela javne vlasti, pa tako i Vlada RH, javne informacije.

- Ako je odluka Vlade o Kamen Ingradu tajna, Vlada bi trebala ukazati zašto je to tako i objasniti razlog njihova neobjavljivanja. Na žalost, naš pravni okvir ne poznaje tzv. test javnog interesa (uobičajen za ovakve situacije) koji bi pravno omogućio da se javnosti na uvid stave i ovako zaštićene informacije, ako bi javni interes za njihovo objavljivanje pretezao interesu njihove zaštite. Time bi se omogućila veća mjera transparentnosti javne vlasti - rekao je Gardašević.