Vjesnik: 24. 02. 2006.

Jagma kupaca za višemilijunskim jahtama

Domaći zaljubljenici u brodove i brodsku opremu već su prvi dan preplavili svih devet izložbenih paviljona. Hrvatskih brodograditelja ove je godine više nego ikada prije - čine čak petinu od ukupnog broja izlagača

Ovogodišnji 15. međunarodni sajam sporta i nautike, po mnogima najjači dosad, u svečano je otvoren u srijedu, a zaljubljenici u brodove, brodsku i sportsku opremu odmah su, već prvi dan, preplavili svih devet izložbenih paviljona Zagrebačkog velesajma.

Na površini od 20.000 četvornih metara, 420 izlagača iz 28 zemalja izložilo je svoju ponudu na ovogodišnjemu sajmu. Hrvatski brodograditelji ove su godine zastupljeni u još većem broju nego lani pa tako ove godine čine čak oko 20 posto od ukupnog broja izlagača, ističe za Vjesnik voditelj sajma Zoran Ušurić i napominje da je domaća brodogradnja posljednjih godina u znatnoj ekspanziji.

Daleko su najskuplji i najluksuzniji brodovi na sajmu motorna jahta »Fairline«, model »Phantom 46«, dužine 14,5 i širine 4,3 metra, vrijedna 380.000 funti, te motorna jahta »Rodman 41« vrijedna 364.000 eura, bez trošarina.

Riječ je o iznimno luksuznim jahtama koje pozornost plijene ne samo svojim izgledom i veličinom, već i bogato uređenim interijerima. Fairline je u Hrvatskoj dosad prodao nekoliko najluksuznijih motornih jahti, kakve su izložili i na Sajmu, a kupci su bili uglavnom čarteraške tvrtke. I »Rodman 41« već je prvoga dana Sajma u Hrvatskoj pronašao svoga kupca, no u pitanju je privatna osoba čije nam ime u tvrtki nisu željeli otkriti.

Od domaćih plovila najveću pozornost svakako plijeni jedrilica »Salona 37« dužine 11,3 metara, koju proizvodi tvrtka AD Brodovi iz Solina. Nedavno predstavljena i na sajmu u Düsseldorfu, ta je hrvatska jahta izazvala i veliko zanimanje njemačkih kupaca koji su već naručili desetak takvih modela.

Brod je vrijedan 115.000 eura, a dosad je proizvedeno dvanaestak primjeraka – i svi su prodani. Kupci su uglavnom čarteraške tvrtke koje su za tim plovilom iskazale osobito veliko zanimanje i to zbog najnovije tehnologije ugrađene u njega. Preostala plovila kupili su Talijani i Nijemci.

Jedan je od noviteta i plovilo Donat boatsa iz Zadra – »Scorpio nero« dužine 9,5 metara, rađeno u tradiciji calafurie. Proizvodit će se u Zadru u izvedbama od 6 i 9,5 metara, a cijene mu kreću od 21.000 eura bez PDV-a.

Plovila Prinz Adriatica iz Oroslavja uglavnom kupuju Talijani, i to po cijeni od oko 184.000 era. Za hrvatske kupce vrijedi pak cijena od oko 160.000 eura, po kojoj je prodano desetak plovila.

lovilo »Adex nautica 29« proizvođača Adex nautice iz Zadra, također je novitet ovogodišnjega Sajma. Cijena plovila dugog 9,4 metra kreće se od 90.000 eura, a narudžbe su rasprodane već godinu dana unaprijed. Najviše je kupaca, kako saznajemo, iz okolice Zadra.

Hrvatski brodovi na svjetskim morima

U Hrvatskoj se danas proizvodi gotovo sve što je potrebno za opremanje brodica. Osvajaju se i nova tržišta, sve veći broj domaćih brodica i jahti plovi jadranskom obalom, ali je i sve više onih koje odlaze u sve krajeve svijeta.

Domaći brodograditelji imaju zastupnike u brojnim europskim zemljama, a nazočni su i na najvažnijim i najuglednijim svjetskim sajmovima na kojima uspijevaju prodati svoje brodove. Genova, Düsseldorf i London, tek su neki od sajmova na kojima se redovito predstavljaju i noviteti hrvatskih brodograditelja.

Među onima koji prednjače i imaju najviše uspjeha na stranim tržištima, a predstavili su se i na ovogodišnjem Sajmu u Zagrebu, definitivno su solinski AD Boats, Elan Obrovac, Prinz Adriatic iz Oroslavja, rapsko brodogradilište Pičuljan, zadarski SAS Vector te najmlađi među njima - splitski Euroyacht. Pritom treba spomenuti i domaće brodograditelje Marina Sport, Donat, Kvarner, Damor , Kosanović i Grašo koji također konkuriraju na stranim tržištima.

Ivan Smirčić