Vjesnik: 21. 03. 2006.

"Leasing" radnika kao zamjena za probni rok

U Hrvatskoj je trenutačno 15 agencija koje radnike iznajmljuju na leasing. Velike tvrtke za popunjavanje visokih menadžerskih pozicija sve češće traže usluge agencija

Osim Hrvatskog zavoda za zapošljavanje, u Hrvatskoj trenutačno posluje petnaest privatnih agencija za privremeno zapošljavanje radnika. Sve one djeluju na temelju izmjene Zakona o radu iz 2003., kada je stvorena zakonska mogućnost za otvaranje privatnih agencija za zapošljavanje. Dotad su agencije koje su se bavile zapošljavanjem radnika poslovale isključivo sukladno odredbama Zakona o posredovanju pri zapošljavanju. Danas se pak koriste i jedan i drugi model. U čemu je razlika?

Agencije koje posluju po Zakonu o radu zapošljavaju određeni broj radnika, a onda ih na temelju sporazuma o ustupanju radnika svojim klijentima (drugim poslodavcima), ustupaju za obavljanje privremenih poslova - tzv. leasing radnika. Spomenuti radnici formalno su zaposleni u agenciji koja im plaća staž i socijalno, ali rade kod drugih poslodavaca.

Jedna od takvih agencija je i UPS iz Karlovca, čiji vlasnik Željko Pavlić Vjesniku kaže da poslodavci radnike na leasing najčešće traže kod duljih bolovanja svojih djelatnika, odlazaka na rodiljni dopust ili u situacijama kad očekuju više posla. Često je i da tvrtke radnike na leasing koriste kao zamjenu za probni rad. Dakle, uzmu ih na nekoliko mjeseci, a nakon toga - ako se djelatnik iskaže - zaposle ga. Agencija Selectio iz Zagreba posluje, pak, sukladno Zakonu o posredovanju pri zapošljavanju i pravima za vrijeme nezaposlenosti. Izvršna direktorica za regrutiranje i selekciju Vera Čubranić kaže da je zadatak takvih agencija pronaći odgovarajućeg radnika, kojeg zatim zapošljava njihov klijent odnosno poslodavac.

»Agenciju za pronalaženje kadrova unajmljuje poslodavac kako bi mu aktivnim pristupom pomogla pronaći odgovarajuću osobu za radno mjesto koje nudi. Agencije pritom u velikoj mjeri savjetuju poslodavce jer raspolažu informacijama s tržišta: kakve je kadrove moguće naći, što će ih motivirati na prelazak na novo radno mjesto, što misle o tvrtki koja ih traži...«, kaže Čubranić.

Čubranović dodaje da pri popunjavanju radnog mjesta agencije koriste nekoliko pristupa. Do zainteresiranih kandidata mogu doći oglašavanjem, no bolje agencije posjeduju bogatu internu bazu podataka koju koriste kao prvi izvor potencijalnih kandidata. Pri popunjavanju viših menadžerskih pozicija koristit će i tzv. headhunting, što znači da će, na temelju informacija koje imaju, pretpostaviti gdje trenutačno rade dobri kandidati, pristupiti im i kazati za otvorenu radnu poziciju.

Vera Čubranić tvrdi da stručnjak u odabiru kadrova, među većim brojem kadrova, izabire dvoje do troje i preporučuje ih poslodavcu. »Iako agenciju odabire poslodavac, dobre agencije znaju da su kandidati njihova najveća vrijednost. Obvezne su ih tretirati profesionalno i s apsolutnom diskrecijom. No, također trebaju biti savjetnici u razvoju njihove karijere«, zaključila je izvršna direktorica za regrutiranje agencije Selectio.

Silvana Oruč Ivoš