Vjesnik: 13. 05. 2006.

Kamate se obračunavaju bez opomena!

Mnogi od utuženih nisu znali o čemu je riječ, jer neki predmeti datiraju još iz 2002., a opomene nikad nisu dobili

Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje (HZZO) podigao je tisuće tužbi za neplaćanje dopunskog osiguranja i ovih dana mnogi građani su na kućni prag dobili prijedloge za ovrhu.

»Budući da je zdravstvo u financijskim gubicima, dobili smo naputke da se sva dugovanja naplate, te smo krenuli s utužbama prije nego što stupe u zastaru. Riječ je o tisućama tužbi«, objašnjava Višnja Dukarić, rukovoditeljica pravne službe područnog ureda Zagreb u HZZO-u.

No mnogi od utuženih kojima su ovih dana na vrata došli prijedlozi za ovrhu nisu znali o čemu je riječ, jer neki predmeti datiraju još iz 2002., a opomene nikad nisu dobili. Tako je i jedna čitateljica Vjesnika, D. U., (podaci poznati redakciji) bila vrlo začuđena kad je dobila rješenje za ovrhu.

»Potpisala sam ugovor 2002., no nakon što sam uplatila prvu ratu zaključila sam da mi to osiguranje nije potrebno i više nisam plaćala niti sam se ikad koristila njime, misleći da se ugovor time automatski raskida. Od tada do danas nisam dobila niti jednu opomenu a kamoli raskid ugovora. I sada vidim da je HZZO uredno potraživao novac svaki mjesec, a po isteku ugovora, od 2003. do danas, obračunavali su mi zatezne kamate«, govori čitateljica.

U pravnoj službi HZZO-a Područnog ureda Zagreb objašnjavaju da, što se tiče raskida ugovora, kod dopunskog zdravstvenog osiguranja, iako se ne plaćaju premije, to mogu učiniti samo ugovaratelji, a ne HZZO.

»Dopunsko osiguranje se sklapa dobrovoljno i zbog toga nismo dužni slati opomene, ali smo ih svejedno poštom poslali, no bez povratnica, jer su one skuplje.

Međutim, moram reći da su i do nas dospjele informacije da ih neki ljudi nisu dobili, ali ne znamo čijom pogreškom«, kaže Višnja Dukarić iz pravne službe HZZO-a.

Vjesnikova sugovornica, pak tvrdi da ima i nepravilnosti u samim uvjetima ugovora. Kaže da pod stavkom 9. iz općih uvjeta ugovora o dopunskom zdravstvenom osiguranju jasno piše da Zavod raskida ugovor nakon isteka tridesetog dana od dana kada je ugovaratelju uručeno preporučeno pismo Zavoda kojim ga se opominje da plati dospjelu premiju. Ugovor se raskida ako premija nije plaćena u roku 90 dana nakon njezina dospijeća.

»Sad mi nije jasno, ako u tim općim uvjetima piše da je Zavod dužan raskinuti ugovor i poslati preporučeno pismo u kojem me se opominje za neplaćenu premiju, zašto to pismo nikad nisam dobila«, pita se naša sugovornica.

Višnja Dukarić objašnjava da je to istina i da je cijeli sustav jedno vrijeme funkcionirao na taj način, ali »s tim je bilo problema jer su po ljekarnama, bolnicama i domovima zdravlja stalno bili popisi u kojima se za svakog pacijenta provjeravalo je li platio premiju ili nije. Zbog toga su se stvarale velike gužve i od toga se odustalo«. Nakon toga ugovaratelj jedino može raskinuti ugovor - osobno.

»Kriva sam za neplaćanje premije i slažem se s tim da je platim, ali ne mogu se složiti sa zateznim kamatama za koje me, na kraju krajeva, nitko nije obavijestio, i to skoro pune tri godine. To niti je pošteno ni korektno. Ovako ispada da je cijeli postupak HZZO isplanirao unaprijed. Namjerno ne šalju opomene niti raskidaju ugovore, a zatezne kamate rastu, i upravo prije zastare - oni tuže.

Žalosno je na koji način žele doći do novca«, zaključuje Vjesnikova sugovornica.

Bojan Terglav