Vjesnik: 19. 06. 2006.

(Ne)zaštićeni potrošači

IVANA KNEŽEVIĆ

Iako se mnogima čini da na našem tržištu vrijedi samo divlji zakon jačeg, Hrvatska se ipak malim koracima, u svim segmentima, približava onom što zovemo uređeno društvo. Najava da će do kraja godine biti donesen novi pravilnik o deterdžentima koji će propisati što točno deklaracije pojedinih proizvoda moraju sadržavati, samo je još jedan prilog tome. Budući da je riječ o prilično »problematičnim« proizvodima oko kojih se već podignulo dosta bure u javnosti, jasno je koliko će značiti uvođenje reda na tom području. Borba oko deklariranja proizvoda traje kod nas već godinama, a nejasne, nepotpune i nečitke deklaracije na detedžentima samo su paradigma kako se pojedini proizvođači odnose prema kupcima u Hrvatskoj. Nije nikakva novost da nas jedan dio stranih, i to renomiranih proizvođača, tretira kao građane drugog reda i na našem tržištu prodaje proizvode koji su u njihovim zemljama zabranjeni.

Toj tvrdnji ide u prilog i nedavna sudska presuda kojom je čelnik Udruge »Potrošač« Ilija Rkman oslobođen optužbe za klevetu za što ga je teretio proizvođač deterdženta »Ariel«. On je, naime, ustvrdio da »Ariel« za hrvatsko i zapadnoeuropsko tržište nije iste kvalitete te da je nedopustivo što je deklaracija na njemu za hrvatsko tržište napisana na ruskom. Udrugama za zaštitu potrošača poznat je slučaj i jednog proizvođača (skupih) automobila koji je sva ona vozila koja ne bi udovoljila strogim kontrolama nakon proizvodnje izvozio na istočno tržište. Tako je sudski vještač na jednom od tih automobila otkrio na desetke grešaka zbog kojih se on nikada ne bi našao na cestama Europske unije.

No, uvođenjem strogih pravila i europskih kriterija takvima će i u Hrvatskoj, nadamo se, odzvoniti. Ključna stvar u svemu ipak je svijest potrošača da imaju pravo znati što dobivaju za svoj novac. I da imaju pravo na odštetu ako ih je proizvođač ili prodavač na bilo koji način zakinuo ili obmanuo. A najbolji način za obmanjivanje odnosno zavaravanje potrošača jesu reklame koje agresivno propagiraju svakim danom sve čudotvornije proizvode. Iako su kazne za zavaravanje potrošača čak do 100.000 kuna, nije poznato je li ih netko do sada u Hrvatskoj platio. Davno su prošla vremena kad se zakidalo samo na vagi. Danas možete vagati sami, samo je pitanje koliko ste educirani - da dobro odvagnete.